woj. Podlaskie woj. Podlaskie
153
BLOG

Komorowski o Obławie Augustowskiej

woj. Podlaskie woj. Podlaskie Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Komorowski o Obławie Augustowskiej

 

obława

Korzystając z notatki PAP, chciał bym się odnieść do słów Bronisława Komorowskiego o Obławie Augustowskiej. 

Obława Augustowska

Jakiś czas temu pisałem o tragicznych po wojennych losach ziemi Augustowskiej, dziś ma miejsce wystawa w sejmie na ten temat. Wypowiedział się w tej kwestii sam Bronisław Komorowski.



Bronisław Komorowskie o "Obławie"

Bardzo cieszy mnie postawa prezydenta elekta w tej kwestii, dlatego postanowiłem go zacytować:

Komorowski o Obławie Augustowskiej:

 "ilustracja złego losu polskiego już po wojnie, (...) cząstka nie do końca opisanego i rozpoznanego dramatycznego losu polskiego"

 "Co to znaczy po kilkudziesięciu latach? Nierozpoznany do końca jest tylko ich los w ostatnich dniach, godzinach ich życia. Wszyscy wiemy, że to +zaginęli+ oznacza +zginęli+"

"Tak się złożyło, że w mojej rodzinie przez wiele lat żyło się z tym terminem. O moim stryju, po którym noszę imię Bronisław, mówiło się +że zaginął+. Jako żołnierz AK został skazany na śmierć w Wilnie i prawdopodobnie rozstrzelany w 1943 roku, ale mój ojciec (...) do końca wierzył, że gdzieś żyje - nigdy nie użył terminu: zginął"

Co mnie cieszy

Bardzo podoba mi się zwrócenie uwagi na to zdarzenie. W naszych debatach o PRL, brakuje jednej zasadniczej kwestii. Tego jak nowy system został w Polsce wprowadzony, co jest niezwykle pomocne w dalszych analizach na temat poprzedniego systemu. Uważam że lata 40te i 50te powinny być odniesieniem w debatach na temat fundamentów PRL. Do tej pory chodzącym świadectwem tamtych czasów był Bartoszewski jednak szczęśliwie się to zmienia i temat można zacząć umieszczać w szerszym niż personalnym kontekście.

Brawo Komorowski

Najbardziej podoba mi się postawa Bronisława Komorowskiego w tej kwestii,  poruszył on temat który do tej pory był swojego rodzaju tabu i jest mi niezwykle miło że w końcu tamten okres przestaje być białą plamą w historii Polski.  


 

 

 

 

Pochodzę z woj. podlaskiego. Jeśli ktoś zobaczy opublikowane swoje zdjęcia i mu przeszkadza taka promocja regionu to proszę o kontakt - zdjęcia zdejmę podlasie1@o2.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura